همه چیز درباره ی دجال
ﺩﺭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺟﺪﻳﺪ ﻋﺮﺑﻰ - ﻓﺎﺭﺳﯽ ‏ﻣﻨﺠﺪﺍﻟﻄﻼ‌ﺏ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻻ‌ﺭﻭﺱ ﻣﻌﺎﻧﯽ ‏ﻟﻐﺖ ﺩﺟﺎﻝ ﭼﻨﻴﻦ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: «ﺁﺏ ﻃﻼ‌، ﮔﺮﻭﻩ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﻧﺒﻮﻩ ، ﺩﺭﻭﻏﮕﻮ ، ﻓﺮﻳﺒﻨﺪﻩ‏ﻟﻘﺐ ﻣﺴﻴﺢ ﻛﺬﺍﺏ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺍﻟﺰﻣﺎﻥ‏ ﻇﻬﻮﺭ ﻛﻨﺪ.» ﻣﺮﺣﻮﻡ ﻋﻼ‌ﻣﻪ ﻋﻠﻰ‏ﺍﻛﺒﺮ ﺩﻫﺨﺪﺍﺍﻳﻦ ﻟﻐﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻟﻐﺘﻨﺎﻣﻪ ﺧﻮﺩ، ﻫﻢ ﺑﺎﺗﺸﺪﻳﺪ «ﺟﻴﻢ » ﻭ ﻫﻢ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﺸﺪﻳﺪ«ﺟﻴﻢ‏» ﺿﺒﻂ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﻣﻬﺪﻯ ﭘﺮﺗﻮﻯ ﺁﻣﻠﻰ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻳﻦ‏ﻟﻐﺖ ﻣﻰ‏ﻧﻮﻳﺴﺪ: «ﺩﺟﺎﻝ ﺻﻴﻐﻪ ﻣﺒﺎﻟﻐﻪ‏ﺍﺯ ﻟﻐﺖ ﺩﺟﻞ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺧﺪﻋﻪ ،ﻧﻴﺮﻧﮓ ، ﺣﻴﻠﻪ ﻭ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ.» ﺷﺎﺩﺭﻭﺍﻥ ﺩﻛﺘﺮ ﻣﺤﻤﺪ ﺧﺰﺍﺋﻠﻰ‏ﺗﻌﺒﻴﺮﻯ ﺯﻳﺒﺎ ﻭ ﻇﺮﻳﻒ ﺍﺯ ﻟﻐﺖ ﺩﺟﺎﻝ‏ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ: «ﺩﺟﺎﻝ ﻛﻠﻤﻪ‏ﺍﻯ ﻣﺮﻛﺐ‏ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻟﻒ ﻭ ﻻ‌ﻡ ﺁﻥ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻟﻒ ﻭﻻ‌ﻣﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻧﺎﻣﻬﺎﻯ ﺩﺍﻧﻴﺎﻝ ﻭﺧﺮﻗﻴﺎﻝ ﻫﻢ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ‏«ﺧﺪﺍ» ﺳﺖ. ﺟﺰﺀ ﺍﻭﻝ ﺁﻥ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﺎﺷﺪﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ «ﺿﺪ» ﻭ «ﺩﺷﻤﻦ‏» ﺍﺳﺖ ﻭﺩﻭﺭ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ «ﺩﮊ»، «ﺩﺷﻤﻦ‏» ﻭ«ﺩﺷﻮﺍﺭ» ﻫﻤﺮﻳﺸﻪ ﺑﺎﺷﺪ.ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ‏ﺗﻌﺒﻴﺮ، ﺩﺟﺎﻝ ﻳﻌﻨﻰ : ﺿﺪﺧﺪﺍ، ﺩﺷﻤﻦ‏ﺧﺪﺍ. ﺷﻜﻞ ﻇﺎﻫﺮﻯ «ﺩﺟﺎﻝ‏» ﺩﺟﺎﻝ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺳﻴﻤﺎﻳﻰ ﻋﺠﻴﺐ ﻣﺠﺴﻢ‏ﻛﺮﺩﻩ‏ﺍﻧﺪ. ﺻﻮﺭﺗﻰ ﺁﺑﻠﻪ ﺭﻭ ﻛﻪ ﻳﻚ‏ﭼﺸﻢ ﺍﻭ ﻛﻮﺭ ﺷﺪﻩ - ﭼﺸﻢ ﺭﺍﺳﺖ - ﻭﭼﺸﻢ ﺩﻳﮕﺮﺵ ﺩﺭ ﻭﺳﻂ ﭘﻴﺸﺎﻧﻰ ،ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺘﺎﺭﻩ ﺻﺒﺢ ﺩﺭﺧﺸﺎﻥ ﺍﺳﺖ.ﺍﻳﻦ ﺑﻴﺖ ﻣﻮﻻ‌ﻧﺎ ﺟﻼ‌ﻝ‏ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺑﻠﺨﻰ‏ﺑﻪ‏ﻳﻚ ﭼﺸﻢ ﺑﻮﺩﻥ ﺩﺟﺎﻝ ﮔﻮﺍﻫﻰ ﺩﺍﺭﺩ : ﺍﻭ ﺑﻪ ﺳﺮ، ﺩﺟﺎﻝ ﻳﻚ ﭼﺸﻢ ﻟﻌﻴﻦ ﺍﻯ ﺧﺪﺍ ﻓﺮﻳﺎﺩﺭﺱ ﻧﻌﻢ‏ﺍﻟﻤﻌﻴﻦ ﻧﺎﻡ ﺍﺻﻠﻰ، ﻛﻨﻴﻪ، ﻣﺤﻞ ﺍﻗﺎﻣﺖ ﻭ ﻣﺤﻞ ﻇﻬﻮﺭ ﺩﺟﺎﻝ: ﻧﺎﻡ ﺍﺻﻠﻰ ﺩﺟﺎﻝ، «ﺻﺎﺋﺪ ﺑﻦ ﺻﻴﺪ»ﻭ ﻛﻨﻴﻪ‏ﺍﺵ «ﺍﺑﻮﻳﻮﺳﻒ‏» ﺍﺳﺖ. ﺍﺯﻣﺎﺩﺭﻯ ﻳﻬﻮﺩﻯ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ «ﻣﻴﻤﻮﻧﻪ‏» ﺑﻪ‏ﺩﻧﻴﺎ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺟﺰﻳﺮﻩ‏ﺍﻯ ﺑﻪ ﻳﻚ‏ﺻﺨﺮﻩ ﺑﺴﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﭼﻮﻥ ﺳﺎﻝ‏ﺍﺯ ﭼﻬﺎﺭﺻﺪ ﻫﺠﺮﺕ ﺑﮕﺬﺭﺩ، ﺑﺎﻳﺪﻣﻨﺘﻈﺮ ﺑﻮﺩ ﺗﺎ ﻇﺎﻫﺮ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺯﻋﻼ‌ﻣﺎﺕ ﺁﺧﺮﺍﻟﺰﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ ﻭ ﻛﻮﻓﻪ ﺍﺯ ﻧﻘﺎﻃﻰ ﻫﺴﺘﻨﺪﻛﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺤﻞ ﺧﺮﻭﺝ ﻭ ﻇﻬﻮﺭﺩﺟﺎﻝ ﺫﻛﺮ ﺷﺪﻩ‏ﺍﻧﺪ. ﺧﺎﻗﺎﻧﻰ ﺷﺎﻋﺮﻧﺎﻣﻰ ﻗﺮﻥ ﺷﺸﻢ ﻫﺠﺮﻯ ﻗﻤﺮﻯ ﻣﺤﻞ‏ﻇﻬﻮﺭ ﺩﺟﺎﻝ ﺭﺍ ﭼﻨﻴﻦ ﺫﻛﺮ ﻣﻰ‏ﻛﻨﺪ: ﻧﻪ ﻋﻴﺴﻰ ﺭﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﻳﺎﺭﺍﻥ ﻛﻤﻴﻨﻪ ﺳﻮﺯﻧﻰ ﺩﺭﺑﺮ؟ ﻧﻪ ﺳﻮﺯﻥ ﺷﺒﻪ ﺩﺟﺎﻝ ﺍﺳﺖ‏ﻳﻚ ﭼﺸﻢ ﻭ ﺻﻔﺎﻫﺎﻧﻰ ؟ ﻛﻴﻔﻴﺖ ‏ﺧﺮﻭﺝ ﺩﺟﺎﻝ : ﻛﻴﻔﻴﺖ ‏ﺧﺮﻭﺝ ﺩﺟﺎﻝ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ‏ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﻪ ﺳﺎﻝ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺧﺮﻭﺟﺶ ﺩﺭﺩﻧﻴﺎ ﻗﺤﻂ ﻭ ﺧﺸﻜﺴﺎﻟﻰ ﻣﻰ‏ﺷﻮﺩ. ﺑﻪ‏ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﻛﻪ ﺳﺎﻝ ﺍﻭﻝ، ﺛﻠﺚ‏ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻭﺳﺎﻝ ﺩﻭﻡ ﺩﻭ ﺛﻠﺚ‏ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻣﻌﻤﻮﻟﻰ‏ﻧﻤﻰ‏ﺑﺎﺭﺩ ﻭ ﺳﺎﻝ ﺳﻮﻡ ﺣﺘﻰ ﻳﻚ ﻗﻄﺮﻩ‏ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﻧﻤﻰ‏ﺑﺎﺭﺩ ﻭﻳﻚ ﺑﺮﮒ ﺳﺒﺰ ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﻭﻳﻴﺪﻩ‏ﻧﻤﻰ‏ﺷﻮﺩ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﻗﻊ ﻛﻪ ﮔﺮﺳﻨﮕﻰ ﻭﺗﺸﻨﮕﻰ ﺑﺮ ﻋﺎﻟﻤﻴﺎﻥ ﺳﺎﻳﻪ ﺍﻓﻜﻨﺪﻩ‏ﺍﺳﺖ، ﺩﺟﺎﻝ ﺧﺮﻭﺝ ﻣﻰ‏ﻛﻨﺪ. ﻫﻨﮕﺎﻣﻪ‏ﻋﺠﻴﺒﻰ ﺑﺮ ﭘﺎ ﻣﻰ‏ﺷﻮﺩ ﻭ ﺩﺟﺎﻝ ﺑﻪ ﻛﻤﻚ‏ﭘﻴﺮﻭﺍﻧﺶ ﺑﺮ ﺗﻤﺎﻡ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﻣﺴﻠﻄﻤﻰ‏ﺷﻮﺩ ﻭ «ﺑﻴﺖ‏ﺍﻟﻤﻘﺪﺱ‏» ﺭﺍ ﻛﻪ‏ﺳﺎﻛﻨﺎﻧﺶ ﺣﺎﺿﺮﺑﻪ‏ﺗﺴﻠﻴﻢ‏ﻧﻤﻰ‏ﺷﻮﻧﺪ،ﻣﺤﺎﺻﺮﻩ ﻣﻰ‏ﻛﻨﺪ. ﺩﺭ ﭼﻨﻴﻦ ﺯﻣﺎﻧﻰ ﺑﻪ‏ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻧﻤﺎﺯ ﺻﺒﺢ ﻭ ﻳﺎ ﻋﺼﺮ، ﺣﻀﺮﺕ‏ﻣﻬﺪﻯ ﺻﺎﺣﺐ‏ﺍﻟﺰﻣﺎﻥ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻇﻬﻮﺭﻣﻰ‏ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﻣﺤﺼﻮﺭﻳﻦ ﺑﻪ‏ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻰ‏ﺍﻳﺴﺘﺪ. ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻴﺴﻰ ﺑﻦ‏ﻣﺮﻳﻢ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻓﺮﻭﺩ ﻣﻰ‏ﺁﻳﺪﻭ ﺑﻪ ﺻﺎﺣﺐ‏ﺍﻻ‌ﻣﺮﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﺍﻗﺘﺪﺍ ﻣﻰ‏ﻛﻨﺪ.ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺣﻀﺮﺕ ﺻﺎﺣﺐ‏ﺍﻟﺰﻣﺎﻥ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﺍﺯﺣﺼﺎﺭ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪﻩ، ﺩﺟﺎﻝ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺍﻧﺶ‏ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺑﺮﻣﻰ‏ﺩﺍﺭﺩ. ﺩﺟﺎﻝ ﺩﺭ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﺍﺕ ﻣﺴﻴﺤﻴﺖ : ﻣﺴﻴﺤﻴﺎﻥ ﺩﺟﺎﻝ ﺭﺍ «ﻣﺴﻴﺢ ﻛﺬﺍﺏ‏ﻭ ﺩﺭﻭﻏﻴﻦ‏» ﻣﻰ‏ﺩﺍﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺷﻤﻦ ﻭﺿﺪﻣﺴﻴﺢ ﺍﺳﺖ. ﻗﺎﻣﻮﺱ ﻛﺘﺎﺏ‏ﻣﻘﺪﺱ (ﺻﻔﺤﻪ 460) ﺩﺟﺎﻝ ﺭﺍ ﺍﺳﻢ‏ﻋﺎﻡ ﻭ ﺩﺟﺎﻝ ﻭ ﺩﺟﺎﻻ‌ﻥ ﺭﺍ ﻛﺴﺎﻧﻰ‏ﻣﻰ‏ﺩﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺗﺠﺴﻢ ﻣﺴﻴﺢ ﺭﺍ ﺗﻜﺬﻳﺐ‏ﻣﻰ‏ﻛﻨﻨﺪ. ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ‏ﻛﻠﻤﻪ ﺩﺟﺎﻝ ﺩﺭ ﺟﺎﻳﻰ ﺩﻳﮕﺮ ﺟﺰ ﺩﺭﺭﺳﺎﻟﻪ «ﻳﻮﺣﻨﺎ» ﻳﺎﻓﺖ ﻧﻤﻰ‏ﺷﻮﺩ ﻭﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ ﺩﺟﺎﻝ ﻛﺴﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﻣﺴﻴﺢ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﻭ ﺿﺪﻳﺖ ﻣﻰ‏ﻧﻤﺎﻳﺪ ﻭﻣﺪﻋﻰ ﺁﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺟﺎﻯ‏ﻣﺴﻴﺢ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺭﺳﺎﻟﻪ ﺍﻭﻝ ﻳﻮﺣﻨﺎ، ﻣﻰ‏ﮔﻮﻳﺪ: «ﻭ ﻫﺮ ﺭﻭﺣﻰ ﻛﻪ ﻋﻴﺴﺎﻯ‏ﻣﺠﺴﻢ ﺷﺪﻩ ﺭﺍ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻛﻨﺪ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻧﻴﺴﺖ. ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﺭﻭﺡ ﺩﺟﺎﻝ، ﻛﻪ‏ﺷﻨﻴﺪﻩ‏ﺍﻳﺪ، ﻣﻰ‏ﺁﻳﺪ ﻭ ﺍﻻ‌ﻥ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ‏ﺍﺳﺖ‏» ﻭ ﻧﻴﺰ ﻣﻰ‏ﮔﻮﻳﺪ: «ﺩﺭﻭﻏﮕﻮﻛﻴﺴﺖ؟ ﺟﺰ ﺁﻧﻜﻪ ﻣﺴﻴﺢ ﺑﻮﺩﻥ ﻋﻴﺴﻰ‏ﺭﺍ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺩﺟﺎﻝ ﺍﺳﺖ.» ﻧﺸﺎﻧﻰ‏ﻫﺎﻯ ﺩﻗﻴﻖ ﺩﺟﺎﻝ ﺍﺯﻛﻼ‌ﻡ ﺍﻣﻴﺮﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ : «ﺍﺳﺒﻎ ﺑﻦ ﻧﺒﺎﺗﻪ‏» ﺍﺯ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ‏ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﭘﺮﺳﻴﺪ: «ﻳﺎ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﺩﺟﺎﻝ‏ﻛﻴﺴﺖ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ: ﺁﮔﺎﻩ ﺑﺎﺷﻴﺪ، ﺩﺟﺎﻝ «ﺻﺎﺋﺪﺑﻦ‏ﺻﻴﺪ» ﺍﺳﺖ ﻭ ﺷﻘﻰ ﻛﺴﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺗﺼﺪﻳﻖ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺳﻌﻴﺪ ﻛﺴﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻛﻨﺪ...ﻭ ﺍﺯ ﺩﻫﻰ ﻛﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺑﻪ ﻳﻬﻮﺩﻳﻪ‏ﺍﺳﺖ ، ﺧﺮﻭﺝ ﻣﻰ‏ﻛﻨﺪ. ﭼﺸﻢ ﺭﺍﺳﺘﺶ‏ﺍﺯ ﺍﺻﻞ ﺧﻠﻘﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻯ ﻛﻪ‏ﮔﻮﺩﻯ ﺣﺪﻗﻪ‏ﺍﺵ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻛﻪ‏ﺩﺭ ﭘﻴﺸﺎﻧﻴﺶ ﺍﺳﺖ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺘﺎﺭﻩ‏ﺻﺒﺢ ﻣﻰ‏ﺩﺭﺧﺸﺪ ﻭ ﺩﺭ ﭼﺸﻤﺶ ﻣﺎﻧﻨﺪﭘﺎﺭﭼﻪ ﮔﻮﺷﺖ ﭼﻴﺰﻯ ﺍﺳﺖ ﮔﻮﻳﺎ ﻛﻪ ﺑﺎﺧﻮﻥ ﻣﻤﺰﻭﺝ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ‏ﭼﺸﻤﺶ ﻟﻔﻆ «ﻛﺎﻓﺮ» ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﻪ‏ﻃﻮﺭﻯ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻛﺲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ‏ﺧﻮﺍﻧﺪ ﺧﻮﺍﻩ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺧﻮﺍﻩ ﻧﻪ . ﺑﻪ‏ﺩﺭﻳﺎﻫﺎ ﺩﺍﺧﻞ ﻣﻰ‏ﺷﻮﺩ ﻭ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﺑﺎ ﻭﻯ‏ﺳﻴﺮ ﻣﻰ‏ﻛﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﭘﻴﺶ ﺭﻭﻳﺶ ﻛﻮﻫﻰ‏ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺩﻭﺩ ﻭ ﺩﺭ ﭘﺸﺖ‏ﺳﺮﺵ ﻛﻮﻩ‏ﺳﻔﻴﺪﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﻼ‌ﻳﻖ ﭼﻨﻴﻦ‏ﻣﻰ‏ﺩﺍﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺁﻥ ﻃﻌﺎﻡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﺎﻡ‏ﻗﺤﻂ ﺷﺪﻳﺪﻯ ﺧﺮﻭﺝ ﻣﻰ‏ﻛﻨﺪ ﻭﺑﻪ‏ﺩﺭﺍﺯﮔﻮﺵ ﺳﺒﺰ ﻳﺎ ﺧﺎﻛﺴﺘﺮﻯ ﺭﻧﮓ‏ﺳﻮﺍﺭ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺩﺭ ﺯﻳﺮ ﭘﺎﻳﺶ‏ﭘﻴﭽﻴﺪﻩ ﻣﻰ‏ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﺁﺏ‏ﻧﻤﻰ‏ﮔﺬﺭﺩ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺧﺸﻜﻴﺪﻩ‏ﻣﻰ‏ﺷﻮﺩ ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻯ ﻛﻪ ﺟﺎﻳﺶ ﺗﺎ ﺭﻭﺯﻗﻴﺎﻣﺖ‏ﺧﺸﻚ ﻣﻰ‏ﻣﺎﻧﺪ ﻭﺑﻪ ﺁﻭﺍﺯ ﺑﻠﻨﺪﻧﺪﺍ ﻣﻰ‏ﻛﻨﺪ، ﺑﻪ ﻧﻮﻋﻰ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﺟﻦ ﻭﺍﻧﺲ ﻭ ﺷﻴﺎﻃﻴﻦ ، ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﺎ ﺑﻴﻦ ﻣﺸﺮﻕ‏ﻭ ﻣﻐﺮﺏ‏ﺍﻧﺪ ﺻﺪﺍﻯ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻰ‏ﺷﻨﻮﻧﺪ.ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻰ‏ﮔﻮﻳﺪ: «ﺍﻯ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻣﻦ! ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻯ ﺑﻪ‏ﺳﻮﻯ ﻣﻦ ﺁﻳﻴﺪ. ﻣﻨﻢ ﺁﻥ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ‏ﻣﺨﻠﻮﻗﺎﺕ ﺭﺍ ﺧﻠﻖ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭﻣﺤﻜﻢ ﻧﻤﻮﺩﻥ ﺗﺮﻛﻴﺒﺸﺎﻥ ﺑﺎ ﻫﻢ‏ﻣﺴﺎﻭﻯ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪ ﻭ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺻﻮﺭﺗﻬﺎ ﻭﻫﻴﺎﺗﻬﺎﻯ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍﺗﻌﻴﻴﻦ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﻣﻨﻢ‏ﺁﻥ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺷﻤﺎ ﻛﻪ ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﺍﺷﻴﺎﻗﺎﺩﺭ ﺍﺳﺖ.» ﻭ ﺍﻳﻦ ﺩﺷﻤﻦ ﺧﺪﺍ، ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭﻭﻍ‏ﻣﻰ‏ﮔﻮﻳﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﻛﻪ ﺍﻭ ﻣﺮﺩﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ‏ﻃﻌﺎﻡ ﻣﻰ‏ﺧﻮﺭﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎ ﺭﺍﻩ‏ﻣﻰ‏ﺭﻭﺩ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺷﻤﺎ ﻛﻮﺭ ﻧﻴﺴﺖ‏ﻭ ﻃﻌﺎﻡ ﻧﻤﻰ‏ﺧﻮﺭﺩ ﻭ ﺭﺍﻩ ﻧﻤﻰ‏ﺭﻭﺩ ﻭ ﺍﺯﻣﻜﺎﻧﻰ ﺑﻪ ﻣﻜﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻧﻤﻰ‏ﺷﻮﺩ.ﺁﮔﺎﻩ ﺷﻮﻳﺪ ﺑﺪﺭﺳﺘﻰ ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯﺗﺎﺑﻌﺎﻥ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺍﻭﻻ‌ﺩ ﺯﻧﺎ ﻭﺻﺎﺣﺒﺎﻥ ﻃﻴﻠﺴﺎﻥ ﺳﺒﺰ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺁﻥ‏ﭘﺎﺭﭼﻪ‏ﺍﻯ ﺍﺳﺖ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺭﺩﺍ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺳﺮ ﻭﺩﻭﺵ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻪ ﻣﻰ‏ﺷﻮﺩ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻋﺰﻭﺟﻞ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ«ﺷﺎﻡ‏» ﺩﺭ ﺑﺎﻻ‌ﻯ ﺗﻠﻰ ﻛﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺍﺳﺖ‏ﺑﻪ ﺗﻞ «ﺍﻓﻴﻖ‏» ﺳﻪ ﺳﺎﻋﺖ ﺍﺯ ﺭﻭﺯ«ﺟﻤﻌﻪ‏» ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ‏ﻣﺴﻴﺢ ﺑﻦ ﻣﺮﻳﻢ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﺩﺭ ﭘﺸﺖ‏ﺳﺮﺵ‏ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻰ‏ﮔﺰﺍﺭﺩ، ﺑﻪ ﻗﺘﻞ ﻣﻰ‏ﺭﺳﺎﻧﺪ. ﺁﮔﺎﻩ ﺷﻮﻳﺪ ﺑﺪﺭﺳﺘﻰ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ‏ﻃﺎﻣﻪ ﻛﺒﺮﻯ ﻭﺍﻗﻊ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ ﻭ ﺁﻥ‏ﺧﺮﻭﺝ ﺩﺍﺑﻪ ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ. ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ‏ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ : ﺍﺯ ﻣﻦ‏ﻣﭙﺮﺳﻴﺪ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺧﺮﻭﺝ ﺩﺍﺑﻪ ﭼﻪ‏ﻭﺍﻗﻊ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ. ﺩﺭﺁﻥ ﺣﺎﻝ «ﺗﺮﺍﻝ ﺑﻦ‏ﺳﺒﺮﻩ‏» ﺑﻪ ﺻﻌﺼﻌﻪ ﮔﻔﺖ ﻛﻪ:ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻛﻼ‌ﻡ ﺍﻋﺠﺎﺯﻧﻈﺎﻡ، ﭼﻪ ﭼﻴﺰ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻧﻤﻮﺩﻩ؟ﺻﻌﺼﻌﻪ ﮔﻔﺖ: ﻳﺎﺑﻦ ﺳﺒﺮﻩ! ﻛﺴﻰ ﻛﻪ‏ﻋﻴﺴﻰ‏ﺑﻦ‏ﻣﺮﻳﻢ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﺩﺭ ﭘﺸﺖ‏ﺳﺮﺵ‏ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻰ‏ﮔﺰﺍﺭﺩ ، ﺍﻣﺎﻡ ﺩﻭﺍﺯﺩﻫﻢ‏ﺍﺳﺖ!» ﺳﻴﻤﺎﻯ ﺩﺟﺎﻝ ﺩﺭ ﺍﺩﺏ ﻓﺎﺭﺳﻰ: ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﺍﺳﻼ‌ﻣﻰ، ﺩﺟﺎﻝ ﺑﻪ‏ﺻﻮﺭﺕ ﺷﺨﺼﻰ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻭ ﺿﺪﻋﻴﺴﻰ ﺑﻦ ﻣﺮﻳﻢ ، ﺩﺭ ﺍﺩﺑﻴﺎﺕ ﻓﺎﺭﺳﻰ‏ﻣﺠﺴﻢ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻗﺪﻳﻤﻰ‏ﺗﺮﻳﻦ ﺩﻳﻮﺍﻥ‏ﺷﻌﺮ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻛﻠﻤﻪ ﺩﺟﺎﻝ ﻭ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ‏ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﻳﺪﻩ ﻣﻰ‏ﺷﻮﺩ«ﺩﻳﻮﺍﻥ ﺣﻜﻴﻢ ﻧﺎﺻﺮﺧﺴﺮﻭ ﻗﺒﺎﺩﻳﺎﻧﻰ‏»ﺍﺳﺖ (ﺗﻮﻟﺪ 394 ﻕ ﻭﻓﺎﺕ 481 ﻕ)ﺣﻜﻴﻢ ﻧﺎﺻﺮﺧﺴﺮﻭ 7 ﺑﺎﺭ ﻛﻠﻤﻪ ﺩﺟﺎﻝ‏ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻳﻮﺍﻥ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﺩﺭﺩﻭ ﻣﻮﺭﺩ «ﺟﻬﺎﻥ‏» ﺭﺍ ﺑﻪ «ﺩﺟﺎﻝ‏» ﺷﺒﻴﻪ‏ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ: ﺩﺟﺎﻝ ﭼﻴﺴﺖ؟ ﻋﺎﻟﻢ ﻭ، ﺷﺐ ﭼﺸﻢ ﻛﻮﺭﺍﻭﺳﺖ ﻭﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﭼﺸﻢ ﺭﻭﺷﻦ ﺍﻭ ﻛﻴﺴﺖ، ﺑﻰ‏ﺭﻳﺐ ﻋﺎﻟﻢ ﺩﺟﺎﻝ ﺗﺴﺖ ﻭ ﺗﻮ ﺑﻪ ﺩﺭﻭﻏﺶ ﺑﺴﺘﻪ‏ﺍﻯ ﻭ ﻣﺎﻧﺪﻩ‏ﺍﻯ ﻭ ﮔﺸﺘﻪ ﻳﮕﺎﻧﻪﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮ ﺷﺎﻋﺮﺍﻧﻰ ﻛﻪ ﻣﻀﺎﻣﻴﻦ‏ﺯﻳﺒﺎﻳﻰ ﺍﺯ ﻛﻠﻤﻪ ﺩﺟﺎﻝ ﺳﺎﺧﺘﻪ،«ﺍﻓﻀﻞ‏ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺑﺪﻳﻞ ﺑﻦ ﻋﻠﻰ ﺧﺎﻗﺎﻧﻰ‏»ﺷﺎﻋﺮ ﻗﺮﻥ ﺷﺸﻢ ﻫﺠﺮﻯ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭﺑﻴﻦ ﺷﺎﻋﺮﺍﻥ ، ﺧﺎﻗﺎﻧﻰ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ،ﺍﻳﻦ ﻛﻠﻤﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺷﻌﺮﺧﻮﺩ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺩﺟﺎﻝ 22 ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﺷﻌﺮ ﺧﺎﻗﺎﻧﻰ ﺩﻳﺪﻩ‏ﻣﻰ‏ﺷﻮﺩ. ﺩﺭ ﺷﻌﺮ ﺑﺮﺧﻰ ﺷﺎﻋﺮﺍﻥ‏ﺩﻳﮕﺮ ﻛﻤﺎﺑﻴﺶ ﺍﻳﻦ ﻛﻠﻤﻪ ﺩﻳﺪﻩ ﻣﻰ‏ﺷﻮﺩ.ﺑﻌﻀﻰ ﺗﺮﻛﻴﺒﺎﺕ ﻭ ﻣﻀﺎﻣﻴﻦ ﻛﻪ‏ﺷﺎﻋﺮﺍﻥ ﺑﺎﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻛﻠﻤﻪ ﺩﺟﺎﻝ‏ﺳﺎﺧﺘﻪ‏ﺍﻧﺪ، ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺳﺖ: - ﺩﺟﺎﻝ ﺑﻨﺪ، ﺁﻥ ﻛﻪ ﺩﺟﺎﻝ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﻣﻰ‏ﻛﺸﺪ. ﻗﻠﺰﻡ ﺩﺟﻠﻪ ﻋﻄﺎ، ﻣﻬﺪﻯ ﺩﺟﺎﻝ ﺑﻨﺪ ﻛﺴﺮﻯ ﺟﻤﺸﻴﺪ ﺟﺎﻡ ﺧﺴﺮﻭ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪﻓﺮﻣﺠﻴﺪ ﺑﻴﻠﻘﺎﻧﻰ: - ﺩﺟﺎﻝ ﺟﻔﺎ، ﻛﻨﺎﻳﻪ ﺍﺯ ﺩﻏﻞ‏ﻛﺎﺭ ﻭﺳﺘﻤﮕﺮﻟﺐ ﺑﮕﺸﺎ ، ﻫﻴﻜﻞ ﻋﻴﺴﻰ‏ﺑﺨﻮﺍﻥ ﻛﺰ ﺩﻡ ﺩﺟﺎﻝ ﺟﻔﺎ ﻣﺮﺩﻩ‏ﺍﻧﺪﻣﻮﻟﻮﻯ: - ﺩﺟﺎﻝ ﭼﺸﻢ ، ﻛﻨﺎﻳﻪ ﺍﺯ ﻳﻚ ﭼﺸﻢﭼﺮﺍ ﺳﻮﺯﻥ ﭼﻨﻴﻦ‏ﺩﺟﺎﻝ‏ﭼﺸﻢ‏ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺪﺭﺟﻴﺐ ﻋﻴﺴﻰ ﻳﺎﻓﺖ ﻣﺎﻭﺍﺧﺎﻗﺎﻧﻰ: - ﺩﺟﺎﻝ ﺧﻠﻘﺖ ، ﻛﻨﺎﻳﻪ ﺍﺯ ﺑﺪﻧﻬﺎﺩﮔﺮ ﺍﻭ ﻫﺴﺖ ﺩﺟﺎﻝ‏ﺧﻠﻘﺖ‏ﺑﻪ‏ﺭﻏﻤﺶ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻛﻢ ﺯ ﻋﻴﺴﻰ ﻣﺮﻳﻢ ﻧﺪﺍﺭﻡﺧﺎﻗﺎﻧﻰ: - ﺩﺟﺎﻝ ﺭﺍﻯ ، ﻛﻨﺎﻳﻪ ﺍﺯ ﺑﺪﺍﻧﺪﻳﺶﭼﻪ ﻣﻰ‏ﺧﻮﺍﻫﻰ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﺟﺎﻝ ﺭﺍﻳﺎﻥ ﭼﻪ ﻣﻰ‏ﺟﻮﻳﻰ ﺍﺯﺍﻳﻦ ﻣﻬﺪﻯ ﻧﻤﺎﻳﺎﻥﻋﻄﺎﺭ ﻧﻴﺸﺎﺑﻮﺭﻯ: - ﺩﺟﺎﻝ ﺷﻜﻞ ، ﻛﻨﺎﻳﻪ ﺍﺯ ﻓﺮﻳﺒﻜﺎﺭﻛﻴﺪ ﺍﻳﻦ ﺩﺟﺎﻝ ﺷﻜﻼ‌ﻥ‏ﺁﺧﺮﺍﻧﺪﺭﭼﻪ‏ﻓﺘﺎﺩ ﭼﻮﻥ ﻟﻮﺍﻯ ﻣﻬﺪﻯ ﺁﺧﺮﺯﻣﺎﻥ ﺁﻣﺪ ﭘﺪﻳﺪﻣﺠﻴﺪ ﺑﻴﻠﻘﺎﻧﻰ: - ﺩﺟﺎﻝ ﻃﺒﻊ، ﻛﻨﺎﻳﻪ ﺍﺯ ﺑﺪﻧﻬﺎﺩ ﻭﺳﺘﻢ‏ﭘﻴﺸﻪﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﺟﺎﻝ ﻃﺒﻌﺎﻥ ﻭﺍﺭﻫﺪ ﺩﻭﺭ ﻧﻤﺎﻧﺪ ﻛﺎﺭ ﻭ ﺑﺎﺭ ﻋﺎﻟﻢ ﺍﻳﻦ ﻃﻮﺭﻭﺣﺸﻰ ﺑﺎﻓﻘﻰ: - ﺩﺟﺎﻝ ﻓﻌﻞ، ﻛﻨﺎﻳﻪ ﺍﺯ ﻓﺮﻳﺒﻨﺪﻩﻧﻪ ﺭﻭﺡ‏ﺍﻟﻠﻪ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺩﻳﺮ ﺍﺳﺖ ﭼﻮﻥ ﺷﺪ ﭼﻨﻴﻦ ﺩﺟﺎﻝ ﻓﻌﻞ ﺍﻳﻦ ﺩﻳﺮ ﻣﻴﻨﺎﺧﺎﻗﺎﻧﻰ : - ﺩﺟﺎﻝ ﻛﻴﺶ، ﻛﻨﺎﻳﻪ ﺍﺯ ﺩﺭﻭﻏﮕﻮ ﻭﺑﺪﻛﺮﺩﺍﺭﭘﻰ ﺩﺟﺎﻝ ﻛﻴﺸﺎﻥ ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻧﻴﺮﻧﮓ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺩﺭﮔﺮﻓﺘﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺩﺟﺎﻝ ﺷﺪ ﭼﻮﻥ ﻫﺎﺩﻯﺭﺍﻩ ﺑﻪ ﺟﺰ ﺩﻭﺯﺥ ﻛﺠﺎ ﻳﺎﺑﻰ ﻭﻃﻨﮕﺎﻩﻭﺣﺸﻰ ﺑﺎﻓﻘﻰ: - ﺩﺟﺎﻝ ﻋﺎﻟﻢ ﺳﻮﺯ، ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ‏ﻓﺮﻳﺐ ﺩﺍﺩﻥ ﺩﺟﺎﻝ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺭﺍ.( ﻓﺮﺍﮔﻴﺮﺷﺪﻥ ﻇﻠﻢ ﻭ ﺳﺘﻢ ﺩﺭ ﻋﺎﻟﻢ) ﺍﻯ ﺩﺭﻳﻐﺎ ﻣﻬﺪﻳﻰ، ﻛﺎﻣﺮﻭﺯ ﺍﺯ ﻫﺮ ﮔﻮﺷﻪ‏ﺍﻯ ﻳﻚ ﺟﻬﺎﻥ ﺩﺟﺎﻝ ﻋﺎﻟﻢ ﺳﻮﺯ ﺳﺮ ﺑﺮﻛﺮﺩﻩ‏ﺍﻧﺪﺳﻨﺎﻳﻰ: ﺩﺟﺎﻝ ﺩﺭ ﺍﺩﺑﻴﺎﺕ ﻋﺮﻓﺎﻧﻰ ﻧﻴﺰ،ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﺯ ﺗﻌﺒﻴﺮﺍﺕ ﻭ ﻣﻌﺎﻧﻰ ﺩﻳﻨﻰ ﻭﻛﻼ‌ﻣﻰ ، ﻛﻨﺎﻳﻪ ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﻧﻴﺮﻧﮓ ﻭ ﺣﻴﻠﻪ‏ﺍﺳﺖ. ﻛﻼ‌ﻡ ﺁﺧﺮ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ «ﺩﺟﺎﻝ‏» ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻰ‏ﺭﺳﺪ ﻛﻪ ﺧﺮﻭﺝ ﺩﺟﺎﻝ ﻭﻓﺘﻨﻪ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﻭ ﻛﺸﺘﻪ ﺷﺪﻧﺶ ﺑﻪ‏ﺩﺳﺖ‏ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﻯ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ، ﻧﻤﻮﺩﺍﺭ ﻭﺭﻣﺰﻯ ﺍﺯﺟﻨﮓ «ﻧﻮﺭ» ﻭ «ﻇﻠﻤﺖ‏» ﺑﺎﺷﺪ.ﺑﻴﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺍﺯ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﻧﻴﻜﻰ ﻭ ﺑﺪﻯ ﻭﭘﻴﺮﻭﺯﻯ ﻧﻬﺎﻳﻰ ﺭﻭﺷﻨﻰ ﻭ ﺧﻴﺮ ﺑﺮﺗﺎﺭﻳﻜﻰ ﻭ ﺷﺮ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺑﻪ‏ﺻﻮﺭﺗﻬﺎﻯ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﻣﻄﺮﺡ ﺍﺳﺖ ﻭﺩﺭ ﺍﻗﻮﺍﻡ ﻭ ﻣﻠﻞ ﺩﻳﮕﺮ ﻫﻢ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺩﺍﺭﺩ.ﺩﺭ ﺍﻭﺳﺘﺎ ﻛﺘﺎﺏ ﻣﻘﺪﺱ ﺯﺭﺗﺸﺘﻴﺎﻥ ﻫﻢ‏ﺍﺯ ﺟﻨﮓ ﺍﻫﺮﻳﻤﻦ ﻭ ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ ،ﮔﻔﺘﮕﻮﻫﺎﺳﺖ ﻭ ﺁﻳﻴﻦ‏ﻣﺎﻧﻮﻳﺎﻥ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﺩﺭﮔﻴﺮﻯ ﺩﺍﺋﻤﻰ ﻧﻮﺭ ﻭ ﻇﻠﻤﺖ‏ﭘﻰ‏ﺭﻳﺰﻯ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ، ﺭﻭﺯﻯ ﻛﻪ ﺩﺟﺎﻝ ﻇﻬﻮﺭﻛﻨﺪ ﻭ ﺟﻬﺎﻥ ، ﭘﺮ ﺍﺯ ﻇﻠﻢ ﻭ ﺳﺘﻢ ﺑﺎﺷﺪ،ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﻯ ﺻﺎﺣﺐ‏ﺍﻟﺰﻣﺎﻥ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ‏ﻣﻰ‏ﺁﻳﺪ ﻭ ﺭﻳﺸﻪ ﻇﻠﻢ ﻭ ﺑﻴﺪﺍﺩ ﺭﺍﺑﺮﻣﻰ‏ﻛﻨﺪ ﻭ ﻃﻮﻣﺎﺭ ﺩﺟﺎﻝ ﻭ ﺩﺟﺎﻝ‏ﺻﻔﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻫﻢ ﻣﻰ‏ﭘﻴﭽﺪ ﻭ ﺁﻥ‏ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ‏ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺷﺮﻳﻔﻪ ﺑﺮﺍﻯ‏ﭼﻨﺪﻣﻴﻦ ﺑﺎﺭ ﻣﺼﺪﺍﻕ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﻰ‏ﻛﻨﺪ: «ﻭ ﻗﻞ ﺟﺎﺀﺍﻟﺤﻖ ﻭ ﺯﻫﻖ‏ﺍﻟﺒﺎﻃﻞ ﺍﻥ‏ﺍﻟﺒﺎﻃﻞ ﻛﺎﻥ ﺯﻫﻮﻗﺎ» ﻭ ﺑﻪ ﺍﻣﺘﺖ‏ﺑﮕﻮ ﻛﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺣﻖ ﺁﻣﺪ ﻭﺑﺎﻃﻞ ﺭﺍ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺳﺎﺧﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﻃﻞ ﺧﻮﺩ ﻻ‌ﻳﻖ‏ﻣﺤﻮ ﻭ ﻧﺎﺑﻮﺩﻯ ﺍﺑﺪﻯ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻭﻋﺪﻩ ﺍﻟﻬﻰ‏ﺗﺤﻘﻖ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﻨﺪ: «ﻭﻧﺮﻳﺪ ﺍﻥ ﻧﻤﻦ ﻋﻠﻰ‏ﺍﻟﺬﻳﻦ‏ﺍﺳﺘﻀﻌﻔﻮﺍ ﻓﻰ‏ﺍﻻ‌ﺭﺽ ﻭ ﻧﺠﻌﻠﻬﻢ‏ﺍﺋﻤﺔ ﻭ ﻧﺠﻌﻠﻬﻢ‏ﺍﻟﻮﺍﺭﺛﻴﻦ‏» ﻭ ﻣﺎ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻃﺎﻳﻔﻪ ﺫﻟﻴﻞ ﻭﺿﻌﻴﻒ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﻣﻨﺖ ﮔﺬﺍﺭﺩﻩ ﻭ ﺁﻧﻬﺎﺭﺍ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﺎﻥ ﺧﻠﻖ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻴﻢ ﻭ ﻭﺍﺭﺙ ﻣﻠﻚ ﻭﺟﺎﻩ ﻓﺮﻋﻮﻧﻴﺎﻥ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﻢ. ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ:http://www.imamalmahdi.com ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻌﺠﯿﻞ ﺩﺭ ﻇﻬﻮﺭ ﺁﻗﺎ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﺻﻠﻮﺍﺕ ﺑﻔﺮﺳﺘﯿﺪ.ﺍﻟﺘﻤﺎﺱ ﺩﻋﺎ

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : پنج شنبه 16 آبان 1392برچسب:همه چیز درباره ی دجال, | 12:29 | نويسنده : بسیجی گمنام امام خامنه ای |