ظهور منجی در ادیان دیگر

از روزگار کهن، داستان ظهور مصلح در آخرالزّمان اصلی اساسی بوده است. اصولاً، فتوریسم یعنی اعتقاد به دورۀ آخرالزّمان و انتظار ظهور منجی، عقیده ای است که در کیش های آسمانی یهودیت، زرتشتی و مسیحیت (درسه مذهب عمده ی آن، کاتولیک، پروتستان و ارتدوکس) و دین مقدس اسلام خصوصاً به مثابۀ یک اصل مسلّم قبول شده است .

در آیین زرتشت

در کتاب ها و آثار زرتشت، درباره آخرالزّمان و ظهور موعود مطالب بسیاری آمده است، از جمله در کتاب های اوستا، زند، جاماسب نامه، زرتشت نامه. در این کتاب ها موعودهایی معرفی شده اند که نام آنها را سوشیانت می نامند.

این موعودها سه تن بودند که مهم ترین آنان آخرین ایشان است و او «سوشیانت پیروزگر»خوانده شده، که همان موعود است.(دایرةالمعارف فارسی ج۱)

در آیین هندی

در آیین های هندوان و کتاب های آنان سخن از نجات دهنده و موعود است. ازجمله درکتب «مهابها راتا»و «پورانه ها» در این باره گفته اند: همه ی ادیان معتقدند که در پایان هر دوره ای از تاریخ شب از لحاظ معنوی و اخلاقی رو به انحطاط می رود و چون طبعا ًو فطرةً، در حال هبوط و دوری از مبدأ است مانند احجاز به سوی پایین حرکت می کند، نمی تواند به خودی خود به این سیر نزولی و انحطاط معنوی و اخلاقی خاتمه دهد. پس ناچار روزی یک شخصیت معنوی بلند پایه، که از مبدأ وحی و الهام سرچشمه می گیرد، ظهور خواهد کرد و جهان را از تاریکی جهل و غفلت و ظلم و ستم نجات خواهد داد.

در کیش هندو، در کتاب پورانا، شرح مفصلی دربارۀ دوران آخر عصر کالی (kali ) یعنی آخرین دورۀ قبل از ظهور دهمینآواتارای وشینودرج گردیده است. مقصود از عصر کالی، آخرالزّمان است.(معارف اسلامی در جهان معاصر ص۲۴۵ )

در آیین بودایی

در دین بودایی نیز مسئله انتظار مطرح است. شخص مورد انتظار این دین،بودای پنجماست.

در آیین یهود

یهودیان که خود را پیروان موسای کلیم(ع) می دانند نیز منتظر موعودند. در آثار دینی یهود، اسفار تورات و دیگر کتاب های انبیای آنان همواره به موعود اشاره شده است. اگر در مجموع آنچه در آثار مقدس یهودیان آمده است تأمل شود، چهره ی سه موعود در آنها ترسیم  می شود:

حضرت مسیح(ع)، حضرت محمّد(ص)، حضرت مهدی(عج)

در کتاب های دانیال نبّی، کتاب حجیّ، صفنیان پیامبر، اشعیای پیامبر و هم چنین زبور حضرت داود(ع) سخنانی درباره ی موعود آمده است. چنانکه در قرآن کریم، از زبور و ذکر و غلبۀ صالحان سخن گفته شده است:

«ولقد کتبنا فی الزّبور من بعد الذّکر إن الارض یرثها عبادی الصّالحون» انبیاء ۱۰۵

در آیین مسیحیت

در این آیین و کتاب های مقدس این آیین، بشارت های بیشتر و روشنتری درباره ی موعود آخرالزّمان رسیده است. در کتاب های انجیل متّی، انجیل لوقا، انجیل مرقس، انجیل برنابا و سمکاشفات یوحنا، بشارت ها و اشارت هایی دربارۀ ظهور آخرالزّمان آمده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 10 دی 1392برچسب:ظهور منجی در ادیان دیگر, | 1:4 | نويسنده : بسیجی گمنام امام خامنه ای |